واکنش رئیس جمهور پاکستان به آزار و اذیت دانشجویان بلوچی

عارف علوی؛ رئیس جمهور پاکستان از کمیسیون آموزش عالی (HEC) و همچنین معاون رئیس دانشگاه قائد اعظم (QAU) خواسته است علیه آزار و اذیت دانشجویان و رفتارهای نژادپرستانه در این دانشگاه اقدام شود

سایت تحلیلی پرو پاکستان - ۳۰ آوریل مطابق با ۱۰ اردیبهشت

عارف علوی؛ رئیس جمهور پاکستان از کمیسیون آموزش عالی (HEC) و همچنین معاون رئیس دانشگاه قائد اعظم (QAU) خواسته است علیه آزار و اذیت دانشجویان و رفتارهای نژادپرستانه در این دانشگاه اقدام شود

این اقدام رئیس جمهور روز جمعه پس از ارائه دادخواست کتبی دانشجویان بلوچ  و پس از حکم دادگاه عالی اسلام آباد در ۸ آوریل ۲۰۲۲ صورت گرفت. در این درخواست از عارف علوی به عنوان رئیس دانشگاه قائد اعظم خواسته شده بود  که در برابر آزار و آذیت و اقدامات نژاد پرستی اقدام کند.

جلسات رسیدگی به این درخواست در کاخ ریاست جمهوری در اسلام آباد با حضور پروفسور دکتر محمد علی، معاون دانشگاه قائد اعظم و همچنین محمد ایوب چودری، دبیر وزارت کشور، و ایمان زینب ؛ وکیل مدافع ، برگزار شد.

رئیس جمهور در این جلسه در مورد چگونگی ظهور مجدد تروریسم در پاکستان اظهار نگرانی کرد. او گفت که تلاش‌های ضد تروریسم برای تامین صلح و ثبات ضروری است، اما باید با نهایت دقت انجام شود تا هیچ یک از طبقات اجتماعی جامعه در پاکستان از آن آسیب نبیند.

وی همچنین به معاون رئیس دانشگاه قائد اعظم درباره مشکلات دانشجویان بلوچ به گفتگو پرداخت و ضمن تاکید بر حل آن توصیه کرد که یک برنامه پویا از فعالیت ها و بحث ها بین دانشجویان تنظیم شود تا آنها بتوانند در مورد هرگونه موانع یا مسائل در محوطه دانشگاه با آزادی کامل صحبت کنند.

رئیس جمهور همچنین به شورای عالی امنیت ملی دستور داد تا دستورات لازم را به همه دانشگاه های فدرال صادر کند تا از تکرار حوادث مشابه مبنی بر آزار و اذیت و توهین نژادپرستانه در دانشگاه ها جلوگیری شود.

برای رفع احساس محرومیت در دانش آموزان بلوچ باید برنامه ای فعال از فعالیت ها و بحث های درون جامعه دانش آموزی تدوین شود.

عارف علوی مطلع شد که یک دانشجوی بلوچ در زادگاهش در بلوچستان مفقود شده است که با تماس یک فرد ناشناس از وی خواسته شده بود تا با فرد ناشناس دیگری در محوطه دانشگاه قائد اعظم ملاقات کند. بعداً معلوم شد که این دانشجو در بازداشت  نیروهای امنیتی و پلیس است. در ادامه به رئیس جمهور اطلاع داده شد که تعدادی از دانشجویان بلوچ تحت عنوان تحقیق در محوطه دانشگاه توسط افراد ناشناس ( به احتمال زیاد سازمان های امنیتی پاکستان ) مورد بازجویی قرار گرفته اند.

رئیس جمهور پاکستان پس از استماع سخنان دانشجویان دستورات لازم را برای رفع سریع شکایات دانشجویان بلوچ به هیأت عالی و معاونت آموزشی دانشگاه قائد اعظم صادر کرد. دانشجویان از تلاش رئیس جمهور بخاطر رسیدگی به امور دانشجویان بلوچ قدردانی کردند.

کد خبر 12086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =